Szkolenie roczne dla specjalistów
Praktyczna psychoterapia dzieci, młodzieży i rodzin – dla tych, którzy chcą pracować z sensem i najlepszym przygotowaniem.
Nasze roczne szkolenie to odpowiedź na realne potrzeby psychoterapeutów, psychologów, pedagogów i osób pracujących z dziećmi i rodzinami.
Łączymy wiedzę kliniczną, aktualne podejścia terapeutyczne oraz ogromne doświadczenie prowadzących. Całość jest nie tylko wartościowa, ale przede wszystkim praktyczna i możliwa do wdrożenia od razu po zajęciach.
Szkolenie ma charakter modułowy – każdy warsztat to osobny blok tematyczny prowadzony przez eksperta w danym obszarze. Nie uczymy „wszystkiego po trochu” – uczymy głęboko i konkretnie.
Szkolenie roczne dla specjalistów
Praktyczna psychoterapia dzieci, młodzieży i rodzin – dla tych, którzy chcą pracować z sensem i najlepszym przygotowaniem
Nasze roczne szkolenie to odpowiedź na realne potrzeby psychoterapeutów, psychologów, pedagogów i osób pracujących z dziećmi i rodzinami
Łączymy wiedzę kliniczną, aktualne podejścia terapeutyczne oraz ogromne doświadczenie prowadzących. Całość jest nie tylko wartościowa, ale przede wszystkim praktyczna i możliwa do wdrożenia od razu po zajęciach.
Szkolenie ma charakter modułowy – każdy warsztat to osobny blok tematyczny prowadzony przez eksperta w danym obszarze. Nie uczymy „wszystkiego po trochu” – uczymy głęboko i konkretnie.
Dla kogo?
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących (lub planujących pracę) z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami – w placówkach publicznych, prywatnych gabinetach, poradniach czy szpitalach.
Szkolenie odpowiednie dla:
psychoterapeutów w trakcie szkolenia
psychologów dziecięcych
pedagogów i interwentów kryzysowych
osób pracujących w pieczy zastępczej i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
Najbliższy zjazd
29
listopada
30
listopada
ul. Lutomierska 4/1, Łódź
(spotkanie stacjonarnie)
Tematyka szkoleń
- Psychoterapia dzieci w kryzysie suicydalnym i z zachowaniami autodestrukcyjnymi
- Diagnoza i terapia niemowląt i dzieci 0–3 lat (w tym rozwój, lęk separacyjny, zaburzenia karmienia i snu)
- Praca z dzieckiem krzywdzonym – podejście MBT i praca z rodziną
- Terapie dzieci neuroróżnorodnych (ASD, ADHD) i wsparcie ich rodzin
- Systemowa terapia rodzin i psychoterapia wielorodzinna
- Wsparcie psychologiczne dziecka chorego somatycznie i jego bliskich
- Diagnoza i terapia zaburzeń osobowości u młodzieży (TFP/MBT)
- Wczesne wsparcie psychiczne kobiet w ciąży i po porodzie
- Praca z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym – emocje, zachowanie, funkcjonowanie w grupie
- Wyzwania pieczy zastępczej – od diagnozy po interwencję i pracę systemową
Sprawdź terminy i prowadzące
- 25.10.2025 - 26.10.2025
- Prowadząca: Agnieszka Pacyga-Łebek
- 29.11.2025 - 30.11.2025
- Prowadząca: Anna Sobota-Krawczyk
- 13.12.2025 - 14.12.2025
- Prowadząca: Iwona Nowińska
- 31.01.2026 - 01.02.2026
- Prowadząca: Katarzyna Tworzydło
- 28.02.2026 - 01.03.2026
- Prowadząca: Iwona Matacz-Szymanowicz
- 14.03.2026 - 15.03.2026
- Prowadząca: Aleksandra Brela-Mikosz
- 18.04.2026 - 19.04.2026
- Prowadząca: Agnieszka Pacyga-Łebek
- 09.05.2026 - 10.05.2026
- Prowadząca: Danuta Zięba
- 20.06.2026 - 21.06.2026
- Prowadząca: Monika Oszywa
- 04.07.2026 - 05.07.2026
- Prowadząca: Anna Sobota-Krawczyk
Agnieszka Pacyga-Łebek
Anna Sobota-Krawczyk
Iwona Nowińska
Katarzyna Tworzydło
Iwona Matacz-Szymanowicz
Aleksandra Brela-Mikosz
Agnieszka Pacyga-Łebek
Danuta Zięba
Monika Oszywa
Anna Sobota-Krawczyk
Terminy zjazdów i prowadzące:
Agnieszka Pacyga-Łebek
25.10.2025
26.10.2025
Anna Sobota-Krawczyk
29.11.2025
30.11.2025
Iwona Nowińska
13.12.2025
14.12.2025
Katarzyna Tworzydło
31.01.2026
01.02.2026
Iwona Matacz-Szymanowicz
28.02.2026
01.03.2026
Aleksandra Brela-Mikosz
14.03.2026
15.03.2026
Agnieszka Pacyga-Łebek
18.04.2026
19.04.2026
Danuta Zięba
09.05.2026
10.05.2026
Monika Oszywa
20.06.2026
21.06.2026
Anna Sobota-Krawczyk
04.07.2026
05.07.2026
Dokładny opis modułów szkolenia
1. Od kobiety do mamy – psychologiczne wsparcie w okresie prenatalnym i okołoporodowym
Główne obszary szkolenia
- 1. MBT – Mentalizacja w okresie okołoporodowym
- Wspieranie pacjentki w rozumieniu własnych stanów psychicznych i stanów dziecka
- Wsparcie w sytuacjach silnych emocji (np. lęk porodowy, depresja poporodowa)
- Budowanie bezpiecznej relacji terapeutycznej
- Praca z parą – rozwijanie zdolności mentalizacyjnych u obojga rodziców
- Grupy wsparcia i zabawowe dla matek
- Praca z utratą i żałobą
- 2. TFP – Terapia Skoncentrowana na Przeniesieniu
- Tworzenie kontraktu terapeutycznego przy dużej zależności pacjentki
- Praca z rozszczepieniem: „dobra” vs „zła” matka
- Analiza przeniesienia i przeciwprzeniesienia
- Budowanie spójnego obrazu siebie jako matki
- Praca nad relacją matka–dziecko i więzią emocjonalną
- Terapia pacjentek z zaburzeniami osobowości w okresie okołoporodowym
- Odniesienie do klasyfikacji ICD-11
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Rzetelną wiedzę o podejściu MBT i TFP bez ich mieszania
- Porównanie różnych strategii klinicznych i ich zastosowań
- Praktyczne narzędzia do pracy z kobietą w ciąży i po porodzie
- Pogłębione rozumienie procesów psychicznych aktywizujących się w tym czasie
- Przygotowanie do pracy z pacjentkami doświadczającymi kryzysu, żałoby, lęku czy zaburzeń osobowości
2. Wczesna interwencja psychologiczna. Diagnoza i terapia niemowląt i małych dzieci 0-3
Główne obszary szkolenia
- 1. Ocena noworodka
- Znaczenie odruchów noworodkowych
- Skala Apgar – zastosowanie i interpretacja
- 2. Rozwój niemowląt
- Narzędzia oceny rozwoju
- Wczesne rozpoznawanie zaburzeń
- Trudności karmienia i rozwój motoryczny
- Praca na przypadkach klinicznych
- 3. Rozwój mowy
- Etapy rozwoju mowy od 0 do 3 r.ż.
- Wczesna diagnoza opóźnień i zaburzeń
- 4. Zaburzenia neurorozwojowe
- Spektrum autyzmu u najmłodszych dzieci
- ADHD i nadaktywność – jak rozpoznać i interweniować
- 5. Wady genetyczne
- Wpływ wad genetycznych na rozwój psychomotoryczny dziecka
- 6. Przetwarzanie sensoryczne (SI)
- Diagnoza i wczesna terapia zaburzeń integracji sensorycznej
- 7. Lęk separacyjny
- Rozpoznawanie i strategie wspierania dziecka i rodziny
- 8. Sen i odżywianie
- Typowe zaburzenia i metody wczesnej interwencji
- 9. Kontekst relacyjny
- Wpływ relacji opiekun–dziecko na rozwój emocjonalny i społeczny
- Rola środowiska w adaptacji dziecka
- 10. Stresory psychospołeczne i środowiskowe
- Identyfikacja i minimalizacja ich wpływu na rozwój
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Wykłady + ćwiczenia praktyczne
- Studium przypadku
- Warsztaty i dyskusje grupowe
- Praca na realnych sytuacjach klinicznych
- Bezpieczne środowisko do nauki i zadawania pytań
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Umiejętność przeprowadzania kompleksowej diagnozy rozwoju dzieci 0–3
- Narzędzia do rozpoznawania zaburzeń rozwojowych, neurorozwojowych i sensorycznych
- Wiedzę potrzebną do budowania skutecznych planów interwencji
- Umiejętność współpracy z rodzicami i opiekunami
- Rozwój kompetencji w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie psychologii dziecka
3. Praca terapeutyczna z dzieckiem krzywdzonym
Główne obszary szkolenia
- 1. Zjawisko przemocy – podstawy teoretyczne
- Charakterystyka przemocy z perspektywy teorii przywiązania
- Dynamika relacji: ofiara, sprawca, ofiara/sprawca
- Zrozumienie wpływu krzywdzenia na rozwój dziecka i jego relacje
- 2. Rozpoznawanie objawów przemocy
- Symptomy w zależności od rodzaju przemocy: fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie
- Wczesne sygnały i subtelne objawy – jak je wychwycić
- 3. Etapy pracy terapeutycznej
- Jak pracować z dzieckiem/młodzieżą dotkniętą przemocą
- Etapowanie procesu terapeutycznego – od diagnozy do zmiany
- 4. Metody terapeutyczne
- Narzędzia i techniki MBT w pracy z traumą
- Praca z ciałem jako element odbudowy bezpieczeństwa i kontaktu ze sobą
- Budowanie relacji terapeutycznej z dzieckiem, które doświadczyło przemocy
- 5. Praca z rodziną
- Interwencja systemowa w rodzinach, w których występuje przemoc
- Wsparcie oparte na mentalizacji dla opiekunów
- Wyznaczanie granic, praca z lojalnością dziecka wobec sprawców
- 6. Własne reakcje terapeuty
- Rola przeniesienia i przeciwprzeniesienia
- Jak reagujemy na opowieści o przemocy i jak to wpływa na pracę
- Znaczenie wsparcia superwizyjnego i zespołowego
- 7. Superwizja przypadków
- Uczestnicy będą mieli możliwość konsultacji swoich przypadków w bezpiecznym środowisku
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Wykłady i dyskusje
- Ćwiczenia warsztatowe
- Studium przypadku
- Konsultacje superwizyjne z prowadzącą
- Praca na realnych przykładach klinicznych
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Głębokie rozumienie mechanizmów przemocy z poziomu teorii przywiązania
- Umiejętność trafnego rozpoznawania objawów krzywdzenia u dzieci i nastolatków
- Praktyczne narzędzia do pracy terapeutycznej opartej na mentalizacji i pracy z ciałem
- Zdolność prowadzenia interwencji rodzinnych i systemowych
- Świadomość własnych reakcji emocjonalnych w kontakcie z traumą
- Wzmocnienie kompetencji klinicznych w jednym z najtrudniejszych obszarów pracy psychoterapeutycznej
4. Wyzwanie wieku przedszkolnego i szkolnego. Diagnoza, terapia i wsparcie dziecka 3–15 lat
Główne obszary szkolenia
- 1. Rozpoznawanie wyzwań rozwojowych i emocjonalnych
- Typowe trudności emocjonalne i poznawcze u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
- Problemy w funkcjonowaniu społecznym: wycofanie, impulsywność, trudności adaptacyjne
- Zróżnicowanie objawów w zależności od wieku i etapu rozwojowego
- 2. Narzędzia diagnostyczne w praktyce
- Prezentacja testów psychometrycznych i ich zastosowania:
- Stanford-Binet 5 (diagnoza inteligencji)
- SENA – system diagnozy dzieci i młodzieży
- Conners-3 i ASRS – narzędzia przesiewowe
- Kolorowy Test Połączeń – wersja dziecięca do oceny funkcji poznawczych
- 3. Praca terapeutyczna z dzieckiem
- Dobór metod do wieku i możliwości dziecka
- Podejścia oparte na relacji i emocjach
- Interwencje dopasowane do potrzeb rozwojowych
- Praca z zachowaniami trudnymi i objawami lękowymi
- 4. Współpraca z rodziną i szkołą
- Jak angażować rodziców i opiekunów we wspieranie dziecka
- Budowanie spójnego systemu wsparcia – dom, szkoła, gabinet
- Strategie efektywnej współpracy z nauczycielami i specjalistami szkolnymi
- Wzmacnianie kompetencji rodzicielskich
- 5. Studia przypadków i praca warsztatowa
- Analiza konkretnych sytuacji klinicznych
- Dzielenie się doświadczeniami i wątpliwościami
- Wskazówki do natychmiastowego zastosowania w praktyce
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Intensywna forma warsztatowa
- Praca na przypadkach z gabinetu
- Prezentacja i omówienie narzędzi diagnostycznych
- Dyskusje grupowe i wspólna analiza sytuacji klinicznych
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Zrozumienie typowych trudności dzieci 3–15 lat i ich przyczyn
- Znajomość profesjonalnych narzędzi diagnostycznych i ich praktycznego użycia
- Umiejętność planowania terapii dostosowanej do wieku i potrzeb dziecka
- Sprawdzone metody współpracy z rodziną i środowiskiem szkolnym
- Gotowe strategie, które możesz od razu wdrożyć w swojej codziennej pracy
5. Wsparcie dzieci neuroróżnorodnych: Diagnoza, praca terapeutyczna i wsparcie rodziny
Główne obszary szkolenia
- 1. Diagnoza dzieci neuroróżnorodnych
- Kryteria diagnostyczne dla ASD i ADHD
- Różnicowanie objawów i rozpoznanie współwystępowania zaburzeń
- Praktyczne zastosowanie narzędzi diagnostycznych: ADOS-2 (diagnoza spektrum autyzmu) i Conners-3 (ocena objawów ADHD)
- 2. Praca terapeutyczna z dziećmi z ASD i ADHD
- Dobór technik do indywidualnych potrzeb dziecka
- Strukturyzowanie sesji terapeutycznych
- Wspieranie samoregulacji, komunikacji, elastyczności i relacji społecznych
- Jak wspierać dziecko w radzeniu sobie z przeciążeniem sensorycznym i impulsywnością
- 3. Wsparcie dla rodziny
- Praca psychoedukacyjna z rodzicami – zrozumienie diagnozy i potrzeb dziecka
- Strategie codziennego wsparcia – w domu, przedszkolu i szkole
- Budowanie realnych oczekiwań i wzmacnianie kompetencji rodzicielskich
- Radzenie sobie z bezradnością i wypaleniem rodzica
- 4. Holistyczne podejście w terapii neuroróżnorodności
- Praca z systemem: dziecko – rodzina – otoczenie
- Jak budować indywidualne plany wsparcia
- Znaczenie komunikacji i współpracy między specjalistami
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Prezentacja narzędzi i pracy na przykładach
- Ćwiczenia i analiza przypadków klinicznych
- Dyskusje i wymiana doświadczeń
- Praktyczne wskazówki gotowe do wdrożenia po szkoleniu
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Umiejętność trafnego rozpoznania ADHD i ASD z użyciem profesjonalnych narzędzi
- Gotowe techniki do pracy terapeutycznej z dziećmi neuroróżnorodnymi
- Kompetencje we wspieraniu rodzin w kryzysie i w codziennych trudnościach
- Zdolność prowadzenia spójnej terapii z uwzględnieniem całego systemu dziecka
- Zwiększenie swojej skuteczności i pewności w pracy z wyzwaniami neurorozwojowymi
6. Interwencja kryzysowa i praca terapeutyczna z dzieckiem w kryzysie samobójczym oraz zachowaniami autodestrukcyjnymi
Główne obszary szkolenia
- 1. Rozpoznawanie kryzysu samobójczego i zachowań autodestrukcyjnych
- Wczesne i późne sygnały ostrzegawcze
- Różnicowanie zachowań autodestrukcyjnych – samookaleczenia, myśli rezygnacyjne, planowane próby
- Psychologiczne mechanizmy prowadzące do kryzysu
- 2. Skuteczna interwencja kryzysowa
- Co robić „tu i teraz” – zasady pierwszej reakcji
- Schematy i protokoły postępowania w sytuacji zagrożenia życia
- Jak rozmawiać z dzieckiem w kryzysie, by nie pogłębiać jego stanu
- Rola emocjonalnej obecności i granic
- 3. Bezpieczna terapia w kontekście kryzysu
- Jak prowadzić proces terapeutyczny z dzieckiem lub nastolatkiem w trudnym stanie psychicznym
- Praca nad regulacją emocji i przywracaniem poczucia wpływu
- Etyczne aspekty pracy z pacjentem w kryzysie
- Zabezpieczenie terapeuty i pacjenta w ramach kontraktu
- 4. Współpraca z rodziną i środowiskiem dziecka
- Jak zaangażować rodzinę w proces terapeutyczny
- Edukacja rodziców – jak rozmawiać z dzieckiem, jak nie bagatelizować objawów
- Interwencje wobec szkoły i nauczycieli – jak zadbać o spójność oddziaływań
- Kiedy i jak informować instytucje (np. szkołę, Ośrodek Interwencji Kryzysowej)
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Wykłady i ćwiczenia interwencyjne
- Studium przypadków i analiza błędów w pracy z kryzysem
- Praca warsztatowa: symulacje rozmów, opracowanie planów działania
- Dyskusje i przestrzeń na pytania z praktyki uczestników
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Umiejętność szybkiego rozpoznawania kryzysu i jego nasilenia
- Gotowość do prowadzenia interwencji kryzysowej w sposób bezpieczny, pewny i adekwatny
- Sprawdzone techniki terapeutyczne do pracy z młodymi osobami w stanie zagrożenia
- Umiejętność angażowania i wspierania rodziny oraz środowiska dziecka
- Większą pewność siebie w pracy z pacjentami, których sytuacja wymaga szybkiej reakcji
- Narzędzia do pracy zgodnej z etyką i z troską o własne granice terapeutyczne
7. Wsparcie dziecka chorego somatycznie
Główne obszary szkolenia
- 1. Psychologiczne aspekty choroby somatycznej u dzieci
- Jak choroba wpływa na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka
- Typowe reakcje emocjonalne: lęk, złość, smutek, poczucie izolacji, wycofanie
- Przeżywanie choroby przez dzieci w różnym wieku – od przedszkolaka po nastolatka
- Znaczenie ciągłości opieki psychologicznej w procesie leczenia
- 2. Wsparcie dziecka w procesie leczenia i hospitalizacji
- Techniki radzenia sobie z bólem, stresem i procedurami medycznymi
- Interwencje psychologiczne dostosowane do wieku i stanu zdrowia
- Pomoc w adaptacji do zmian – nowa rola w rodzinie, wykluczenie z grupy rówieśniczej
- Praca z dzieckiem w sytuacji nagłego zachorowania
- 3. Praca z rodziną dziecka chorego
- Jak wspierać emocjonalnie rodziców i rodzeństwo
- Budowanie komunikacji w rodzinie w kryzysie
- Wspieranie opiekunów w ich roli i przeciwdziałanie wypaleniu
- Praca z rodziną w żałobie po stracie dziecka
- 4. Współpraca z personelem medycznym i instytucjami
- Komunikacja między specjalistami – psycholog w zespole leczenia
- Jak być łącznikiem między rodziną a szpitalem
- Zasady wymiany informacji z zachowaniem granic i etyki
- 5. Choroby przewlekłe i nagłe – szczegółowe przypadki
- Cukrzyca typu 1 – wsparcie emocjonalne i psychoedukacja
- Choroby onkologiczne – jak być obok, gdy leczenie trwa latami
- Reakcje dzieci na nagłe zachorowanie i hospitalizację
- Praca z rodziną po śmierci dziecka chorego – towarzyszenie w żałobie
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Praca na realnych przypadkach klinicznych
- Ćwiczenia warsztatowe i wymiana doświadczeń
- Konkretne narzędzia do pracy z dzieckiem i rodziną
- Wskazówki gotowe do wdrożenia w praktyce
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Głębokie zrozumienie, jak choroba somatyczna wpływa na życie psychiczne dziecka
- Praktyczne umiejętności prowadzenia interwencji psychologicznych w kontekście choroby i leczenia
- Techniki pracy z lękiem, bólem, izolacją społeczną i żałobą
- Narzędzia do pracy z rodziną – zarówno w trakcie leczenia, jak i po stracie
- Pewność w budowaniu współpracy z lekarzami i innymi specjalistami
- Większą gotowość do pracy w obszarze, który często wiąże się z bezradnością i dużym obciążeniem emocjonalnym
8. Złożone wyzwania: diagnoza i terapia zaburzeń osobowości oraz innych diagnoz psychiatrycznych dzieci i młodzieży
Główne obszary szkolenia
- 1. Perspektywa MBT – Mentalizacja w pracy z adolescentem
- Diagnoza poziomu mentalizacji i rozumienia stanów psychicznych u nastolatków
- Techniki przywracania refleksyjności w sytuacjach wysokiego afektu, autoagresji i myśli samobójczych
- Praca z rodzicami nad wzmacnianiem zdolności mentalizacyjnych w relacji z dzieckiem
- Wykorzystanie grupy rówieśniczej jako przestrzeni do pracy nad mentalizacją
- MBT w kontekście ADHD, ASD, zaburzeń nastroju – łączenie psychiatrii z psychodynamiką
- 2. Perspektywa TFP – Terapia Skoncentrowana na Przeniesieniu
- Diagnoza organizacji osobowości: borderline, psychotyczna, neurotyczna
- Budowanie i utrzymywanie kontraktu terapeutycznego jako struktury pracy z nastolatkiem
- Praca z przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem – z pacjentem i jego rodziną
- Pomoc w integracji rozszczepionych reprezentacji siebie i innych („idealny” vs „zły” obraz siebie)
- Psychoterapia grupowa – dynamika acting-out, projekcji i lojalności grupowych
- Interpretacja prób samobójczych w tu-i-teraz, jako wyraz destrukcyjnych wzorców relacyjnych
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Dwutorowe wykłady MBT i TFP – pokazanie różnic i podobieństw
- Analiza przypadków – każda sytuacja omawiana równolegle z obu perspektyw
- Odgrywanie scenek terapeutycznych – trening kontraktu (TFP) i trening mentalizacji (MBT)
- Ćwiczenia grupowe – rozpoznawanie i interpretowanie procesów psychicznych
- Mini-superwizje – przestrzeń na konsultację doświadczeń własnych uczestników
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Możliwość porównania dwóch podejść psychodynamicznych w pracy z nastolatkiem
- Umiejętność prowadzenia terapii pacjentów z zaburzeniami osobowości i współwystępującymi diagnozami psychiatrycznymi
- Większą świadomość mechanizmów acting-out, rozszczepienia i zaburzeń tożsamości
- Konkretny warsztat do pracy z młodzieżą w kryzysie suicydalnym i autoagresji
- Gotowość do prowadzenia zarówno terapii indywidualnej, jak i grupowej
- Narzędzia do wspierania rodziny w procesie terapeutycznym
9. Systemowe wsparcie rodziny: Psychoterapia rodzinna, wielorodzinna, programy interwencyjne
Główne obszary szkolenia
- 1. Wprowadzenie do myślenia systemowego
- Jakie są podstawowe założenia terapii rodzinnej?
- Rodzina jako system – sprzężenia zwrotne, role, granice
- Cykl życia rodziny a momenty kryzysowe
- 2. Diagnostyka systemowa – narzędzia i praktyka
- Genogram – jak go tworzyć i analizować
- Mapa rodzinna – wizualizacja struktury i dynamiki rodziny
- Cyrkularny wywiad – pytania, które pokazują więcej niż odpowiedzi
- Ćwiczenia praktyczne z tworzenia i omawiania narzędzi
- 3. Psychoterapia rodzinna i wielorodzinna – techniki i modele pracy
- Jak prowadzić sesje rodzinne z uwzględnieniem ról i dynamiki relacyjnej
- Model pracy z wieloma rodzinami – wymiana doświadczeń jako narzędzie terapeutyczne
- Sposoby pracy w sytuacjach oporu, milczenia lub silnych emocji
- Zastosowanie podejścia systemowego w pracy z dziećmi i młodzieżą
- 4. Rodzina w kryzysie – interwencje i programy wsparcia
- Praca z rodziną dotkniętą przemocą, uzależnieniami, śmiercią lub przewlekłą chorobą
- Jak rozmawiać z rodziną w ostrym kryzysie bez obwiniania i rozbijania relacji
- Program Family Connections – założenia, struktura, wdrożenie
- Wspieranie rodzin osób z zaburzeniami osobowości i trudnościami emocjonalnymi
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Praktyczne ćwiczenia z tworzenia genogramów i map rodzinnych
- Analiza przypadków – sesje rodzinne i wielorodzinne
- Praca w grupach – symulacje rozmów, praca z oporem, emocjami, przekazem międzypokoleniowym
- Omówienie programów interwencyjnych możliwych do wdrożenia w praktyce terapeutycznej i instytucjonalnej
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Zrozumienie systemowego podejścia do terapii i interwencji rodzinnej
- Znajomość konkretnych narzędzi diagnozy i ich zastosowania w praktyce
- Umiejętność prowadzenia psychoterapii rodzinnej oraz pracy z grupą rodzin
- Przygotowanie do pracy z rodzinami w kryzysie – emocjonalnym, zdrowotnym, społecznym
- Wiedzę na temat nowoczesnych programów wsparcia (w tym Family Connections)
- Większą pewność siebie w pracy z wieloosobowym systemem relacyjnym
10. Kompleksowe wsparcie dziecka i rodziny w pieczy zastępczej: od diagnozy do interwencji.
Główne obszary szkolenia
- 1. Piecza zastępcza – proces, role, odpowiedzialność
- Krok po kroku: jak wygląda proces umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej
- Rola psychologa i pedagoga – od diagnozy, przez zabezpieczenie, po przygotowanie do adopcji
- Interwencyjne odebranie dziecka z rodziny – procedury, dokumentacja, aspekty emocjonalne
- Obowiązek wysłuchania dziecka – jak go realizować z szacunkiem i uważnością
- Kluczowe etapy postępowania przedsądowego i rola specjalistów w tym procesie
- Współpraca z rodziną zastępczą, organizatorem pieczy i ośrodkiem adopcyjnym
- 2. Aspekty formalno-prawne wsparcia dziecka i rodziny
- Ramy prawne pracy z rodziną i dzieckiem w systemie pieczy zastępczej
- Odpowiedzialność instytucji i pracowników – granice działania, przepływ informacji
- Praktyczne omówienie przykładów i dokumentacji
- 3. Realizacja procedury „Niebieskiej Karty” w przypadku przemocy wobec dziecka
- Jak prawidłowo wdrożyć procedurę NK, gdy osobą doznającą przemocy jest dziecko
- Wypełnienie formularza NK-A – co musi zawierać, jak chronić dobro dziecka
- Dylematy praktyczne – jak nie wtórnie traumatyzować dziecka przy działaniach interwencyjnych
- 4. Współpraca interdyscyplinarna w systemie wsparcia
- Jak skutecznie współdziałać z sądami, szkołami, poradniami, PCPR i MOPS
- Rola terapeuty środowiskowego – przykłady z praktyki
- Interdyscyplinarność jako warunek skuteczności – co warto budować, czego unikać
Jak pracujemy podczas szkolenia?
- Studium przypadków – analiza konkretnych sytuacji interwencyjnych
- Dyskusje i ćwiczenia – dzielenie się doświadczeniem, omówienie trudnych przypadków
- Przegląd dokumentów i procedur – praktyczne wypełnianie, analiza błędów
- Refleksje nad rolą emocjonalną i etyczną specjalisty pracującego z dzieckiem w kryzysie
Co zyskujesz jako uczestnik?
- Zrozumienie pełnego procesu pracy z dzieckiem w pieczy zastępczej – od interwencji po adopcję
- Wiedzę o formalnych i emocjonalnych aspektach procedur (NK, przedsądowych, adopcyjnych)
- Umiejętność pracy w zespole interdyscyplinarnym, także w sytuacjach dużego napięcia
- Znajomość dokumentacji, standardów i granic działania w systemie pieczy zastępczej
- Większą pewność w prowadzeniu rozmów z dzieckiem i rodziną w kryzysie
- Narzędzia do działania tu i teraz – z szacunkiem, adekwatnością i skutecznością
Najważniejsze informacje
- 10 dwudniowych spotkań weekendowych (sobota–niedziela), każde po 16 godzin dydaktycznych
- Łącznie ponad 160 godzin szkoleniowych
- Zajęcia prowadzą praktycy z ogromnym doświadczeniem klinicznym i dydaktycznym
- Możliwość płatności ratalnej przed każdym zjazdem
- Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe i dostęp do prezentowanych narzędzi diagnostycznych
Koszt: 1200 zł za pojedynczy moduł
Zniżka za całość: 10 000 zł (przy płatności z góry)
Co zyskujesz?
Konkretne, praktyczne narzędzia do pracy z dzieckiem i jego rodziną
Głębsze rozumienie zaburzeń i mechanizmów psychicznych w różnych grupach wiekowych
Możliwość superwizowania przypadków i omawiania trudności z praktyki
Dostęp do zamkniętej grupy uczestników i prowadzących – wymiana doświadczeń i sieć wsparcia
Prowadzące
Aleksandra Brela-Mikosz
Pedagog, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta, terapeuta rodzin i par.
Ukończyła całościowe 4,5-letnie szkolenie w zakresie psychoterapii w Zakładzie Terapii Rodzin Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz szkolenie I stopnia z psychodramy w Śląskim Stowarzyszeniu Psychoterapeutów i Polskim Instytucie Psychodramy.
Posiada dyplom specjalisty z psychoterapii dzieci i młodzieży. Ukończyła Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie I i II stopnia.
Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując wiele lat w Zespole Interwencji Kryzysowej, w placówce oświatowej oraz poradniach psychologicznych dla dzieci i młodzieży. Obecnie kieruje Poradnią Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży.
Iwona Matacz-Szymanowicz
Specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży, po całościowym szkoleniu w nurcie terapii systemowej, aktywnie wykorzystująca w swojej pracy psychoterapeutyczno-klinicznej model terapii ACT.
Pedagożka z zakresu pedagogiki terapeutycznej i oligofrenopedagogiki, trenerka programu Family Connection ( DBT).
Współzałożycielka Ośrodka Diagnostyczno Terapeutycznego Pozytywka w Zabrzu, gdzie zajmuje się diagnozą i psychoterapią osób neuroróżnorodnych.
Pracuje z klientami indywidualnie, prowadzi grupy terapeutyczne, grupy TUS, konsultacje rodzicielskie. Członkini zespołu poradni pierwszego poziomu referencyjnego dla dzieci i młodzieży.
Niezmiernie ważnym obszarem jest dla niej praca z osobami neuroróżnorodnymi. Jej podejście do pracy z młodszymi dziećmi wyrasta z wieloletniego doświadczenia pracy terapeuty behawioralnego, a poszerza go obszar trzeciej fali terapii behawioralnych oraz kontekst rozwojowy, związany z wiedzą z zakresu rozwoju teorii umysłu-mentalizacji. W pracy terapeutycznej zafascynowana pięknem i humanizmem terapii ACT.
Agnieszka Pacyga-Łebek
Psychoterapeuta certyfikowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, specjalizacja medyczna z zakresu psychoterapii dzieci i młodzieży, dyplomowany socjoterapeuta i trener komunikacji interpersonalnej, psychoterapeuta indywidualny oraz psychoterapeuta grupowy.
W swojej pracy stosuje metody psychoterapeutyczne oparte o dowody naukowe. Pracuje w nurcie psychodynamicznym klasycznym oraz TFP (terapia oparta o przeniesienie) oraz MBT (psychoterapia oparta na mentalizacji) w zależności od zgłaszanej problematyki.
Obecnie pracuje tylko z osobami dorosłymi oraz młodzieżą. Procesy terapeutyczne poddaje regularnej superwizji u rekomendowanych superwizorów. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej.
Autorka opowiadań terapeutycznych dla dzieci. Doświadczenie w obszarze pomocy drugiemu człowiekowi zdobywa od 2006 r. w placówkach terapeutycznych w Polsce i Niemczech.
Iwona Nowińska
Psycholog dziecięcy, neurologopeda. Wieloletni pracownik Szpitala Klinicznego nr 1 w Zabrzu przy Pracowni Psychologii Klinicznej.
Doświadczenie pracy z dziećmi zdobyła pracując w Ośrodku Dziennej Rehabilitacji w Szpitalu Klinicznym nr 1 w Zabrzu, a także na oddziałach patologii noworodka, pediatrii i gastroenterologii.
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy o typie afazji oraz dziećmi z problemami neurorozwojowymi.
Jest uczestniczką wielu szkoleń, warsztatów, konferencji z zakresu diagnozy i terapii psychologicznej i logopedycznej, zaburzeń połykania u dzieci i dorosłych, wybiórczości pokarmowych, alternatywnych metod komunikacji u dzieci oraz stymulacji orofacjalnej u dzieci.
Aktualnie jest w trakcie szkolenia specjalizacyjnego z psychologii klinicznej — subspecjalizacja psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, realizowanego przy CSK nr 1 w Zabrzu. Wieloletni pracownik Stowarzyszenia Osób po Laryngektomii w Zabrzu i duże doświadczenie w pracy z pacjentami po usunięciu krtani i nauce mowy przełykowej. Diagnosta Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej. Posiada doświadczenie w zakresie terapii odruchów wg S. Masgutowej.
W pracy zawodowej zajmuje się diagnozą całościowych zaburzeń rozwojowych – spektrum autyzmu, ADHD, trudności szkolnych czy zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży.
Danuta Zięba
Psycholog oraz certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, psychotraumatolog.
Od ponad 25 lat zajmuje się pracą terapeutyczną oraz interwencją kryzysową wobec dzieci i młodzieży, które doświadczyły traumy, w tym traumy złożonej – przemocy fizycznej, psychicznej, wykorzystania seksualnego, znacznego zaniedbania. Swoja pomocą obejmuje także ich rodziny.
Podczas drogi zawodowej zbierała doświadczenia pracując w oraganizacjach pozarządowych, placówce interwencyjno-socjalizacyjnej dla dzieci i młodzieży, w Ośrodkach Interwencji Kryzysowej oraz na oddziale psychiatrycznym.
Od 10 lat pracuje w poradniach zdrowia psychicznego zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i osób dorosłych. Zbierając doświadczenie przez cały czas doskonali swoje umiejętności i kompetencje, uczestnicząc w wielu szkoleniach.
Swoją pracę poddaje regularnej superwizji indywidualnej i grupowej. Wykształcenie uzupełniła o Całościowe szkolenie psychoterapeutyczne w Oddziale Leczenia Nerwic i Zaburzeń Osobowości C.M w Krakowie, tam również odbyła staż w zespole Leczenia Domowego.
Ukończyła kurs Psychotraumatologii w Pomorskiej Fundacji Psychotraumatologii. Jest absolwentką Akademii Mentalizacji. W swojej pracy łączy podejście systemowe z psychodynamicznym rozumieniem człowieka, w oparciu o teorię więzi i mentalizacji.
Korzysta z tradycyjnych metod psychoterapii oraz metod arteterapeutycznych, w tym pracy z ciałem. Szczególnie ważna jest praca w organizacjach pozarządowych – na co dzień współtworzy Placówkę Wielospecjalistyczną dla Dzieci i Młodzieży „Trampolina“ w Gliwicach, zajmujacą się pracą streetworkerską, prowadzoną przez Fundację „Sport – Travel“, której jest współzałożycielką. W fundacji prowadzi psychologiczne leczenie domowe oraz współprowadzi terapię wielorodzinną.
Katarzyna Tworzydło
Diagnosta i psycholog dziecięcy, aktualnie w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej oraz szkolenia w nurcie poznawczo-behawioralnym (CBT). Posiada uprawnienia diagnosty ADOS-2.
Ukończyła psychologię o specjalności psychologia stosowana na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doświadczenie zdobywała m.in. na dziecięcych oddziałach szpitalnych, w tym psychiatrii dziecięcej, szkołach, przedszkolach prowadząc diagnozy, terapie oraz wsparcie dzieci i młodzieży wraz z ich rodzinami.
Aktualnie pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie, na oddziałach dla dzieci Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. św. Jana Pawła II oraz prowadzi swój gabinet psychologiczny specjalizujący się w diagnozie i terapii.
W swojej pracy łączy podejście empatyczne z metodami poznawczo-behawioralnymi, wspierając rozwój emocjonalny i społeczny podopiecznych oraz budując kompetencje rodziców i opiekunów w roli wspierających systemów terapeutycznych.
Anna Sobota-Krawczyk
Psycholog, psychoonkolog, psychodiabetolog, dyplomowany psychoterapeuta psychodynamiczny oraz socjoterapeuta. Obecnie w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej, subsepcjalizacja psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.
Kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Wielospecjalistycznym Szpitalu Neurologicznym w Lublińcu w oddziale dzieci i młodzieży, Poradniach zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży oraz w hospicjum.
Obecnie jej pasją jest praca z dziećmi doświadczającymi chorób somatycznych, pracując w oddziale pediatrii wspiera młodych pacjentów oraz ich rodziny w trudach codziennego funkcjonowania.
Pracuje również prowadząc terapię rodzinną oraz indywidualna dla dzieci i młodzieży. Współprowadzi treningi dla rodziców Family Connections w nurcie terapii DBT. Jej pasją jest neuropsychologia. Prywatnie mama, żona, miłośniczka zwierząt oraz wszystkiego, co włoskie.
Monika Oszywa
Wieloletni pracownik socjalny w jednostkach pomocy społecznej na terenie Śląska, certyfikowany terapeuta środowiskowy oraz kurator społeczny. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku pedagogika.
Ukończyła Kolegium Pracowników Służb Społecznych w Czeladzi, a także studia podyplomowe w zakresach: edukacji elementarnej — wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego oraz organizacji i zarządzania placówkami pomocy społecznej.
Posiada certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej do prowadzenia terapii środowiskowej dzieci i młodzieży oraz specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej. Ukończyła kurs doskonalący dla profesjonalistów uprawniający do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych według programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” oraz posiada uprawnienia Trenera „TUS”.
Od lat współpracuje z Sądem Rejonowym w Gliwicach oraz z IV Zespołem Sądowej Służby Kuratorskiej w Gliwicach. Zajmuje się pieczą zastępczą na terenie Miasta Bytom i usamodzielnianymi wychowankami pieczy zastępczej. Prowadziła zajęcia socjoterapeutyczne w Szkołach Podstawowych na terenie Powiatu gliwickiego oraz warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców i opiekunów w PCPR w Gliwicach. Odbyła wizytę studyjną na terenie Madrytu i uczestniczyła w warsztatach w zakresie pracy z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami. Udziela wsparcia osobom i rodzinom zajmującym się rodzicielstwem zastępczym oraz rodzinom borykającym się z różnymi dysfunkcjami.
Jest członkiem grupy diagnostyczno-pomocowej, udziela wsparcia ofiarom przemocy domowej. Pełni funkcję terapeuty środowiskowego w Środowiskowym Ośrodku Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży „DIADA” w Pyskowicach. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji.
Najbliższy zjazd
29
listopada
30
listopada
ul. Lutomierska 4/1, Łódź
(spotkanie stacjonarnie)
Zapisz się lub zapytaj o szczegóły
Skontaktuj się z nami
Lub zadzwoń
Zapisy trwają – liczba miejsc ograniczona
