Jak wygląda psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce? Prawda, nie stereotypy

Psychoterapia dzieci i młodzieży to jeden z tych tematów, które wciąż obrastają w stereotypy. Z jednej strony przekonania o „rozkapryszonych nastolatkach” i „złych rodzicach” są ciągle żywe w świadomości społecznej. Z drugiej — panuje przekonanie, że wystarczy kilka rozmów, aby wszystko wróciło do normy. Tymczasem rzeczywistość jest dużo bardziej złożona — i właśnie o niej chcemy dziś opowiedzieć.

Psychoterapia dzieci i młodzieży to nie „rozmowa z dzieckiem”

Wielu dorosłych wyobraża sobie, że psychoterapia dzieci polega na tym, że dziecko opowiada terapeucie o swoich emocjach, a terapeuta udziela mu porad. Tymczasem proces terapeutyczny u młodych pacjentów wygląda zupełnie inaczej niż u dorosłych i różni się od wyobrażeń na ten temat. To, co kluczowe, to forma i język dostosowane do wieku, możliwości emocjonalnych i poznawczych dziecka.

Z młodszymi dziećmi pracujemy często poprzez zabawę, rysunek, odgrywanie scenek czy metaforę. Nie dlatego, że „to dzieci” i nie potrafią inaczej. Tylko dlatego, że to właśnie w takich bezpiecznych, niedosłownych przestrzeniach mogą pokazać, przeżyć i wyrazić emocje, do których nie mają jeszcze słów.

U starszych dzieci i młodzieży sesje mają już często bardziej rozmowny charakter, ale i tutaj kluczowe jest budowanie relacji, szacunku i przestrzeni, w której nastolatek nie czuje się oceniany. Dla wielu młodych ludzi to może być pierwszy dorosły, przy którym mogą mówić o sobie wprost.

Terapia dziecka to zawsze praca z rodziną

Jednym z największych mitów wokół psychoterapii dzieci i młodzieży jest przekonanie, że „wystarczy przyprowadzić dziecko” i terapeuta „coś z nim zrobi”. W praktyce wygląda to zupełnie inaczej.

Dziecko funkcjonuje w systemie rodzinnym, który współtworzy jego rzeczywistość — nie tylko emocjonalną, ale też relacyjną, behawioralną i społeczną. Dlatego tak ważne jest, by w proces terapeutyczny była włączona również rodzina. W Łódzkim Centrum Psychoterapii robimy to poprzez konsultacje, spotkania, pracę psychoedukacyjną z rodzicami czy wspólne sesje rodzinne.

To nie znaczy, że rodzice są winni. Ale, że bez ich udziału i zaangażowania trudno o trwałą zmianę.

W Łódzkim Centrum Psychoterapii traktujemy rodzinę jako sojusznika, nie jako „przyczynę problemu”. Pracujemy z rodzicami nad tym, jak lepiej rozumieć dziecko, jak wspierać je w kryzysie oraz jak odnajdywać się w trudnych emocjach, które zawsze są częścią procesu zmiany.

Z czym dzieci i młodzież trafiają do terapeuty?

Lista powodów, dla których dzieci trafiają do gabinetu, jest bardzo szeroka. Mogą to być:

  • problemy w relacjach z rówieśnikami lub rodziną,
  • trudności szkolne, zaburzenia koncentracji i uwagi,
  • samookaleczenia, myśli rezygnacyjne, poczucie pustki,
  • przeżycia związane z rozwodem, chorobą w rodzinie, żałobą,
  • trudności emocjonalne (lęki, napady złości, smutek, drażliwość),
  • diagnozy psychiatryczne, takie jak ADHD, spektrum autyzmu, zaburzenia osobowości.

Ważne jest to, że nie trzeba czekać, aż z dzieckiem będzie „naprawdę źle”. Psychoterapia działa najskuteczniej wtedy, kiedy reagujemy wcześnie. Kiedy zauważamy pierwsze sygnały. Kiedy coś nas niepokoi i chcemy to sprawdzić.

Jak wygląda proces terapii dzieci i młodzieży w praktyce?

W naszym Centrum każdą terapię poprzedza proces konsultacyjny. Spotykamy się z rodzicami (czasem wspólnie z dzieckiem, czasem osobno), aby zrozumieć, co się dzieje. Ważne są dla nas nie tylko objawy, ale i kontekst: historia rodziny, dynamika relacji, dotychczasowe wsparcie, funkcjonowanie dziecka w szkole i w grupie rówieśniczej.

Po konsultacjach podejmujemy decyzję o rozpoczęciu terapii. Długość procesu zależy od wielu czynników — rodzaju trudności, gotowości dziecka czy współpracy z rodziną.

W trakcie terapii:

  • regularnie spotykamy się z dzieckiem lub nastolatkiem,
  • utrzymujemy kontakt z rodzicami/opiekunami,
  • prowadzimy proces superwizji, by zapewnić wysoką jakość i bezpieczeństwo pracy.

To proces wymagający. Ale też bardzo budujący. Bo daje szansę dziecku i jego bliskim na odbudowanie relacji i lepsze rozumienie siebie nawzajem. Pozwala również odzyskać poczucie wpływu na otaczającą rzeczywistość.

Psychoterapia dzieci i młodzieży to prawdziwa inwestycja w przyszłość rodziny

Dzieci nie „wyrastają z problemów”. Jeśli coś trudnego się dzieje, potrzebują naszej uważności, obecności i wsparcia.

Psychoterapia nie zmienia dzieci w „grzeczne”. Pomaga im zrozumieć siebie, uczy regulować emocje i budować relacje, które dają siłę i poczucie bezpieczeństwa.

Jeśli widzisz, że Twoje dziecko się zmienia, wycofuje, ma trudności z emocjami, relacjami, codziennym funkcjonowaniem — nie zostawiaj tego na później.

W Łódzkim Centrum Psychoterapii pracujemy z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami.

Tworzymy zespół specjalistów, którzy naprawdę rozumieją młodych ludzi i potrafią im towarzyszyć w najtrudniejszych momentach.

Umów się na konsultację. Jesteśmy tutaj, żeby pomóc.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry